“Selalunya lebih mudah untuk menjual kepada pelanggan sedia ada daripada pelanggan yang baru.”
Seperti pepatah pemasaran, selalu lebih mudah untuk menjual
kepada pelanggan masa lalu dan semasa daripada menjenamakan yang baru,
lebih-lebih lagi apabila tujuan anda adalah untuk meningkatkan kadar penjualan
dalam masa yang singkat.
Persoalannya ialah bagaimana untuk mempromosikan perniagaan
berulang dalam perniagaan B2C yang bergantung pada mendapatkan orang ke kedai.
Berikut adalah beberapa jenama yang berbeza yang berjaya
mendapatkan perniagaan berulang dan bagaimana syarikat anda juga dapat menggunakan
idea-idea ini.
Perhatikan bahawa terdapat korelasi antara jumlah yang
dibelanjakan oleh pelanggan untuk pembelian pertama mereka dan bilangan pembeli
berulang.
Pelanggan yang membelanjakan lebih banyak untuk pembelian
pertamanya menjadi pembeli berulang, berbanding dengan mereka yang
membelanjakan lebih sedikit.
Mencari pembeli yang akan menghabiskan lebih banyak kali
pertama adalah mudah dan murah berbanding dengan pelanggan baru yang masih tidak tentu.
Pelanggan baru mudah untuk berasa tidak berpuas hati dengan
produk, menunggu terlalu lama untuk penghantaran, atau mengalami
ketidakselesaan semasa jual-beli mereka.
Pelanggan baru juga lebih cenderung untuk kembali jika
mereka mempunyai pengalaman yang baik dan berpuas hati dengan produk.
Gunakan Media Sosial Dan Pemasaran E-mel
Cara terbaik untuk memasarkan pelanggan anda yang sedia ada
adalah dengan menggunakan media sosial dan pemasaran e-mel.
Sekiranya anda tidak mahu menghujani mereka dengan bahan penjualan,
jangan lupa untuk terus buat promosi.
Membuat promosi untuk pelanggan baharu akan menjadi cara
yang lebih baik untuk menjadikan pembeli-belah menjadi pelanggan tetap.
Gunakan media sosial dan alat pemasaran e-mel seperti
Facebook, Twitter, Instagram, Linked In dan Pinterest untuk membina hubungan
dan melibatkan pelanggan.
Gunakan alat ini untuk membina hubungan dengan pelanggan
anda dan berhubung dengan mereka untuk memupuk hubungan emosi dengan jenama
anda.
Iklan pemasaran semula Facebook ialah cara terbaik untuk
kempen sedemikian memberi ganjaran kepada pembeli-belah naungan mereka.
Anda boleh memperibadikan pengalaman pelanggan di laman web
anda sendiri dan anda juga boleh menggunakan komen yang disasarkan untuk
memaparkan iklan yang berkaitan dengan pelanggan semasa mereka menyemak imbas.
Juga beritahu pelanggan anda mengenai promosi, tawaran
istimewa, dan penjualan yang akan menarik mereka ke laman web anda dan membeli
produk dan perkhidmatan baru anda.
Apabila mereka kembali ke kedai untuk menggunakan kupon atau
menulis ulasan, mereka menjadi pelanggan tetap.
Ulasan pelanggan membina kepercayaan dan memberikan bukti
sosial bahawa penukaran mungkin untuk pelanggan yang kembali.
Terdapat banyak cara untuk meningkatkan jualan berulang
dengan pelanggan anda, dari media sosial hingga penggunaan data pengguna - dari
kandungan yang dihasilkan hingga kupon dan promosi.
Manfaatkan pengalaman pelanggan dan tarik pelanggan baru,
dan galakkan pelanggan masa lalu untuk bersuka semula dengan perniagaan anda
dan tingkatkan produk atau perkhidmatan yang mereka beli.
Kadang-kadang orang tidak menyukai perniagaan anda kerana sistem
pemasaran anda, dan anda harus mengubahnya.
Syarikat anda mesti berdiri untuk apa yang dimaksudkan,
bukan sahaja dari segi produk atau perkhidmatannya tetapi juga dari segi
perkhidmatan pelanggannya.
Untuk melibatkan diri dengan pelanggan anda dengan betul,
anda mungkin mahu menggunakan alat penilaian seperti TrustSpot, tetapi ingat
nasihat pakar dan bina program pengekalan anda dari sana.
Mulakan dengan menyemak metrik anda sendiri untuk mengetahui
apa yang paling berkesan untuk setiap pelanggan.
Ini membantu anda mengenal pasti masalah yang berpotensi dan
dapat mengesan, membaca, dan bertindak balas terhadap ulasan sebaik sahaja
pelanggan menulis satu.
Pemasaran e-mel sangat bagus kerana membolehkan pemilik
perniagaan memasukkan maklumat promosi dan membantu anda mengembangkan hubungan
yang lebih intim dengan pelanggan anda.
Anda boleh menggunakan senarai e-mel anda untuk memastikan
pelanggan sentiasa mengikuti aktiviti semasa anda, berkongsi cerita peribadi
dan perniagaan serta menyertakan maklumat tentang promosi dan acara khas untuk
membantu orang kembali ke perniagaan anda.
Sebagai contoh, jika anda tahu anda sedang diperhatikan oleh
mereka, anda boleh menandakan iklan pasaran semula pada halaman yang anda
lawati untuk meletakkan item pada senarai hajat anda.
Tawarkan Diskaun Istimewa Kepada Pelanggan Terbaik Anda
Cara lain untuk menggalakkan perniagaan berulang adalah
dengan menawarkan diskaun istimewa kepada pelanggan terbaik anda, mereka yang
mempunyai sejarah kesetiaan.
Apabila anda muncul dalam peti masuk pelanggan, ia adalah
tanda bahawa mereka mempercayai jenama anda dan ingin mempromosikan hubungan
tersebut.
Terdapat banyak cara anda boleh melakukan ini untuk membantu
perniagaan anda mendapatkan lebih banyak pelanggan tetap.
Anda juga boleh dapat mata lebih dengan melakukan promosi yang dikhaskan secara eksklusif untuk pembeli masa lalu.
Sebagai contoh, ‘Mata Ganjaran Terkumpul’ perniagaan e-mel yang
menjadikan anda sebahagian daripada senarai, tersedia untuk pelanggan semasa
dan bekas syarikat, sambil menggalakkan pembelian.
Sebilangan besar syarikat e-dagang dapat menarik pelanggan
baru dengan menawarkan penghantaran percuma, dan potongan harga produk mereka.
Anda perlu komited untuk memuji setiap pelanggan secara
peribadi mengenai kualiti produk, kepuasan pelanggan dengan perkhidmatan, dan
pengalaman keseluruhan dengan pelanggannya.
Pelanggan tidak selalu membeli ketika itu juga, tetapi jika
mereka menyukai produk anda, ini adalah salah satu cara terbaik untuk
mendapatkannya kembali di laman web anda.
No comments:
Post a Comment