Jurujual Farmaseutikal

Siapakah Wakil Jualan Farmaseutikal?


Wakil jualan farmaseutikal adalah sesiapa sahaja yang bekerja untuk syarikat farmasi yang mempromosikan produk farmaseutikal, iaitu ubat-ubatan kepada penyedia penjagaan kesihatan; doktor, ahli farmasi, dll.

kerjaya-jurujual-farmaseutikal

Mereka adalah orang-orang yang anda lihat di klinik dengan beg dan brosur dan mempunyai penampilan yang tidak sabar di wajah mereka.


Apa Fungsi Wakil Jualan Sebenarnya?


Mereka bertemu pembuat dasar di institusi penjagaan kesihatan, mempromosikan, berkongsi dengan mereka produk ... penyelesaian kepada isu-isu berkaitan kesihatan untuk institusi.


Jawapannya boleh jadi semudah menukar ubat preskripsi (yang diterjemahkan kepada 'menendang keluar' pesaing dari sana) atau lebih rumit seperti menjalankan percubaan kawalan jangka panjang, 'double blind', dan plasebo.


Setakat ini, pengalaman 10 tahun saya hanya mendedahkan saya untuk menendang keluar pesaing saya dan hanya satu kajian prospektif, yang saya tidak berpeluang untuk mengetahui hasilnya.


Mengapa Wakil Farmaseutikal Melakukan Itu?


Mereka melakukan pekerjaan orang tengah iaitu untuk membawa penyelesaian untuk perhatian profesional penjagaan kesihatan.


Mereka tidak mencipta penyelesaian.


Mereka tidak mencipta apa-apa instrumen.


Mereka hanya membentangkannya.


Itu yang membawa kepada bag dan brosur.


Bagaimana Mereka Melakukannya?


Saya tidak tahu bagaimana orang lain lakukan tetapi saya dalam 10 tahun itu kebanyakan masa saya habiskan bersemuka dengan pelanggan.


Perkara ini dipanggil 'memperincikan.'


Ia biasanya dilakukan di hadapan pelanggan dan dengan beberapa bantuan perincian seperti brosur, kajian klinikal, atau komputer riba (persembahan multimedia).


Dan seiring berjalannya waktu, apabila masa pelanggan menjadi kurang dan mereka terlalu sibuk berjumpa pesakit berbanding menghabiskan beberapa saat dengan wakil jualan farmasi (sekurang-kurangnya itu berlaku semasa saya masih bertugas) persembahan, ironinya, menjadi lebih mudah dan lebih mudah.


Biasanya, wakil jualan terpaksa membuat kesan tanpa mengatakan banyak.


Tetapi itu, sudah tentu, akan bergantung kepada kitaran jualan farmaseutikal dan peringkat di mana jualan berada.


Dan itu adalah untuk wakil penjualan farmasi untuk mengetahui.


Apa Yang Saya Fikirkan Tentang Kerja Wakil Jualan Farma?


Saya lulus dari Universiti pada tahun 1998. Jika anda ingat, tahun itu hanya setahun selepas kemelesetan ekonomi iaitu pada 1997. Semua sektor perindustrian terkesan termasuk industri farmaseutikal.


Tapi saya bertekad untuk mencari pekerjaan dalam penjualan. Saya ingin menjadi kaya, dan ingin melakukannya melalui penjualan.


Sekurang-kurangnya itulah yang saya fikir pada mulanya.


Selepas 10 tahun, selepas melalui percubaan dan kesengsaraan, dan selepas menukar beberapa syarikat gergasi Farma seperti Pfizer dan Roche, saya telah memutuskan bahawa pemasaran adalah kemahiran yang saya perlukan untuk membawa saya ke tempat yang saya mahu.


Kerjaya dalam pengurusan farmaseutikal juga belum tentu boleh membawa saya ke tempat yang saya mahu. Temujanji masih merupakan pekerjaan.


Dan saya mengejar kompetensi ini dengan tekun.


Apa Yang Orang Lain Fikir Tentang Kerjaya Wakil Jualan Farmaseutikal?


Mereka fikir pekerjaan ini penuh misteri.


Tidak ramai orang Melayu yang terlibat di dalamnya (walaupun sehingga hari ini), dan mereka ingin tahu bagaimana seseorang boleh bekerja begitu fleksibel tetapi pendapatan masih cukup 'lumayan.'


Dan lagi...?


Mereka hanya berhenti di sana. Jika mereka ambil peduli untuk bertanya, mungkin mereka boleh mendapatkan sesuatu dan melakukannya sendiri. Mereka mungkin berakhir seperti orang-orang yang mereka 'iri,' atau mungkin lebih baik lagi.


Jadi ini adalah sedikit sebanyak yang saya boleh beritahu anda tentang wakil jualan farma, sebagai pengenalan, dan jika anda berminat, anda boleh diterokai bidang ini lagi.

No comments:

Post a Comment