Bagaimana Anda Boleh Merancang Kerjaya Jualan Farmaseutikal Yang Berjaya

Antara Kerjaya Dan Kerja

Adakah anda tahu perbezaan umum antara kerjaya dan kerja?

Tidak kira sama ada anda berada dalam Industri Farmaseutikal atau jenis industri lain, cara mudah untuk menentukan perbezaannya adalah dengan melihat 'nilai seumur hidup' (dan janaan nilai tunai yang mungkin).

Dapatkah anda melihatnya?


Perbezaan yang ketara antara 2 perkataan itu adalah dalam 'nilai seumur hidup.'

Untuk meletakkan perkara itu dalam perspektif orang awam, saya dapati analogi kerja wakil jualan farmaseutikal saya sendiri membantu.

Tugas saya adalah menjual alat yang membantu penyedia penjagaan kesihatan untuk menghasilkan diagnosis yang lebih baik dan membolehkan mereka membuat lebih banyak lagi dengan automasi.

Kerjaya saya dalam penjagaan kesihatan - mempastikan kesihatan orang lain dijaga. 

Saya boleh melakukannya tanpa mempromosikan penganalisis berteknologi tinggi syarikat saya sekarang.

Saya boleh mengesyorkan perubahan gaya hidup anda, dan dengan melakukan itu sahaja, anda boleh mengawal tahap tekanan dan tekanan darah anda.

Sekarang bolehkah anda melihat perbezaannya?

Oleh kerana saya berada dalam mood yang baik sekarang, izinkan saya menggunakan contoh lain.

Sekiranya anda mempunyai rakan yang bekerja dengan bank, apabila anda bertanya kepadanya:

"Hei, apa pekerjaan anda?"

Anda mungkin mendapat jawapan ini:

"Saya seorang Teller" atau "Saya Pengurus" atau "Saya Eksekutif Kewangan"...

... dan itu adalah tugas mereka.

Kerjaya mereka menguruskan kewangan anda - wang anda, aliran tunai anda, hutang anda, dll.

Mudah-mudahan, 2 contoh ini telah melakukan tugas membezakan kerjaya jualan farmaseutikal dan situasi jualan farmaseutikal untuk anda.

Kerjaya Wakil Jualan Farmaseutikal

Syarikat farmaseutikal sama ada tempatan atau Multinasional akan melantik orang untuk mempromosikan jenama produk mereka, dan orang-orang ini dikenali sebagai Wakil Jualan.

Pekerjaan ini hampir tidak pernah didengar beberapa dekad yang lalu tetapi akhir-akhir ini, mereka telah menjadi salah satu pekerjaan yang paling dicari di pasaran.

Saya telah menulis intro pendek mengenai asas wakil jualan farma dan saya percaya bahawa sudah cukup untuk mencakup maklumat 'perlu tahu'.

Oleh kerana ramai orang menyedari sifat pekerjaan yang menguntungkan ini, persaingan mula membancuh, dan ia semakin sukar setiap hari.

Dan itu membuat pekerjaan lebih menarik.

Saya telah menjadi wakil jualan farmaseutikal selama lebih dari satu dekad sekarang, dan saya tidak dapat membayangkan melakukan pekerjaan lain selepas tamat pengajian saya.

Perkara terbaik mengenai pekerjaan ini adalah - ia meletakkan saya di landasan yang betul untuk kerjaya yang cemerlang.

Saya sering membaca di forum atau mendengar orang di jalan tertanya-tanya apa yang sebenarnya saya lakukan untuk hidup.

Berdasarkan gaya hidup saya, mereka sering berpikir saya melakukan beberapa bentuk bisnis.

Tapi ketika saya mengatakan kepada mereka apa yang saya benar-benar lakukan untuk hidup, mereka mengangkat kening mereka.

Saya tahu bahwa apa yang saya katakan kepada mereka terlalu banyak untuk diserap pada satu-satu waktu.

Ada beberapa orang yang berminat untuk menyertai terutamanya mereka yang sudah mempunyai pekerjaan dan mereka mencari kemajuan dalam kerjaya.

Mereka sering bertanya, "Di mana saya bermula?".

Jawapan saya selalunya, "Anda mulai dari awal ... resume anda."

Resume Kerjaya Jualan Farmaseutikal

Bilakah kali terakhir anda mengemas kini resume anda? 3 bulan? 6 bulan? 12 bulan yang lalu?

Bilakah masa terbaik untuk anda mengemas kininya?

Sesetengah pakar mencadangkan dua kali setahun sebagai ideal.

Ini bermakna setiap 6 bulan.

Sekarang, jika anda tidak melakukan ini untuk seketika, kemas kini sahaja selepas anda mencapai akhir ayat ini.

.

.

.

Anda sudah mengemaskini resume anda atau tidak?

Jika anda tidak; Mengapa?

Apa yang menahan anda?

Resume hebat anda adalah tiket anda untuk mendarat pada pengambilan kerja farmaseutikal yang mantap.

Selebihnya adalah tentang diri semasa temuduga.

Ianya sesuatu yang dapat kita jayakan dengan strategi dan langkah sederhana.

Anda juga boleh menghantar resume anda kepada perekrut jualan farmaseutikal.

Ia adalah syarikat yang mencari bakat yang berpotensi untuk mengisi kekosongan jawatan apabila mereka timbul.

Tetapi saya mendapati bahawa perekrut individu, iaitu, kakitangan atau pekerja syarikat farmaseutikal menjadi sumber terbaik peluang pekerjaan.

Mengapa?

Sebab nombor satu:

Mereka sering mendapat ganjaran untuk membawa anda masuk.

Saya masih ingat mendapat tambahan RM500 selepas rakan saya yang saya cadangkan mendapat surat pengesahannya kerja tetap.

Sudah tentu, jika mereka berhenti separuh jalan, anda tidak mendapat apa-apa.

Nah, begitulah caranya.

Bagaimana Untuk Anda Tahu Jika Terdapat Peluang Untuk Kerja Jualan Farmaseutikal?

Cara terpantas adalah mendaftar dengan papan kerja dalam talian.

Beberapa nama yang terkenal di sini adalah JobStreet dan JobsDB.

Cari perkhidmatan yang serupa di kawasan anda dan daftar dengannya.

Anda akan diminta untuk membuat resume dalam talian, dan dengan perkembangan teknologi, ada juga yang membenarkan video di mana anda bercakap sebentar tentang diri anda.

Anda juga mesti menentukan parameter untuk carian kerja anda, dan jika mereka menemui padanan, e-mel akan muncul ke dalam Peti Masuk akaun anda.

Berapa Banyak Yang Perlu Anda Minta?

Saya tidak mengenali anda secara peribadi.

Jika saya hanya mahu meletakkan kaki saya ke dalam industri farmaseutikal, gaji kerjaya jualan farmaseutikal yang munasabah yang saya akan minta, bergantung kepada kemahiran dan pengalaman saya.

Kaji selidik latar belakang syarikat yang ringkas akan mendedahkan jenis padanan kemahiran saya dengan jangkaan syarikat.

Sekiranya ia adalah padanan yang sempurna, sebagai contoh, bidang pengajian saya dan peranan kerja saya, saya akan meletakkan tanda harga tinggi pada angka gaji yang diharapkan.

Jika tidak, saya hanya akan menagmbil purata.

Berapakah nilai purata tersebut?

Saya menganggap persamaan ini akan berfungsi di negara dan kawasan anda:

Meningkatkan permintaan anda di sekitar 100% atau 200% dari angka gaji semasa anda.

Katakan anda kini mempunyai gaji asas RM1,000, kenaikan 100% bermakna anda meminta RM2,000, dan 200% bermakna anda meminta RM3,000.

Hanya pastikan anda letak frasa 'boleh dirunding' dalam resume anda.

Kemajuan Dalam Kerjaya Jualan Farma Anda

Pekerjaan wakil jualan pertama anda akan menetapkan peringkat untuk apa yang akan datang dalam perkembangan kerjaya anda.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, tugas anda adalah mempromosikan barisan produk syarikat anda, tetapi kerjaya anda menjaga kesihatan orang lain.

Azlan adalah contoh kawan saya yang bermula sebagai wakil jualan.

Setelah berada di sebuah syarikat generik tempatan yang mempromosikan barisan produk antihipertensi selama 6 tahun, dia kini mendapati dirinya menjadi jurucakap syarikat multilevel tempatan yang mempromosi air terion yang dikatakan boleh memulihkan kesihatan secara semula jadi dan tidak invasif.

Dia mendapat pakej imbuhan yang lebih baik sekarang berbanding dengan syarikat sebelumnya.

Jika tidak silap saya, dia masih dalam pencarian imbuhan yang lebih tinggi dan lebih baik.

Itulah cara bagaimana dia memilih untuk maju di dalam kerjayanya.

Anda juga boleh!

Yang pertama selalunya adalah yang paling sukar.

Sebaik sahaja anda menceburinya, anda akan tahu bagaimana untuk pergi lebih jauh.

Begitu cara anda berjaya dalam kerjaya jualan farmaseutikal.

No comments:

Post a Comment