Petua Pantas Temuduga Kerja Melalui Telefon

petua-pantas-temuduga-kerja-melalui-telefon

Sekiranya anda bakal ditemuduga melalui telefon , di sini ada beberapa petua untuk dikongsi yang mungkin anda tidak pernah terfikirkan.


Hampir semua temuduga pertama dibuat melalui telefon untuk menjimatkan masa, masa anda dan mereka.


Berikut ialah 9 petua pantas untuk membantu anda bersedia untuk temuduga kerja melalui telefon:


Bersemangat: Sesetengah orang mendapati ia membantu untuk tersenyum semasa mereka bercakap. Gunakan talian darat kerana telefon bimbit boleh menjadi bising. Gangguan yang disebabkan oleh panggilan terputus atau masuk hanya menambah tekanan yang anda tidak perlukan.


Sediakan senarai soalan: Soalan yang difikirkan dengan baik menunjukkan anda benar-benar berminat dengan syarikat dan pekerjaan itu. Juga, sediakan resume anda di hadapan anda. Pastikan ia adalah versi yang sama dengan penemuduga.


Jangan sesekali mencelah: Kira secara senyap hingga dua atau tiga saat selepas penemuduga berhenti bercakap sebelum anda memulakan.


Tanya tentang langkah seterusnya: Pada akhir panggilan, tanya sejauh mana kelayakan anda memenuhi keperluan syarikat. Ini akan memberi anda peluang untuk menangani isu kecil dengan segera. Kemudian tanya bila anda boleh berjumpa dengan mereka secara peribadi.


Ucapkan terima kasih: Susulan dengan e-mel. Semasa anda melakukannya, ingatkan secara ringkas penemuduga bagaimana kemahiran dan pencapaian anda boleh membantu syarikat mencapai matlamatnya.


Makan ubat batuk sebelum panggilan: Setitis ubat batuk, terutamanya yang mengandungi menthol akan baik untuk suara anda. Ia adalah perkara kecil tetapi membantu.


Elakkan menyebut "um" atau "ah": Cuba gantikan bunyi tersebut dengan diam, yang merupakan tanda kecerdasan.


Catat nota: Catatkan topik dan soalan yang kelihatan menarik minat orang yang menemu bual anda, jadi anda boleh menyentuh perkara ini apabila anda menghantar ucapan terima kasih anda.


Walaupun anda memutuskan bahawa anda tidak mahu kerja itu, teruskan seolah-olah anda mahu: Anda tidak pernah tahu dengan siapa anda mungkin bertemu di temu duga secara peribadi, dan peluang rangkaian yang boleh dihasilkan.


Akhir sekali, anda perlu bersedia untuk soalan temu duga kerana mereka akan bertanya kepada anda pelbagai soalan temuduga telefon yang rumit.


Gunakan panduan ini untuk menjadikan temuduga seterusnya sebagai tawaran kerja.


Tindakan Susulan Mencipta Perbezaan


Jika anda seperti kebanyakan pencari kerja, anda tidak membuat susulan selepas temuduga kerja, terutamanya di Eropah. 


Ia lebih biasa di AS, tetapi masih, kebanyakan orang tidak melakukannya.


Malah, beberapa pengguna dari Eropah menggelarkan idea ini gila kerana mencadangkan hal itu.


Mereka semua memberitahu saya bahawa mereka merasakan ia terlalu mendesak untuk sistem temu duga kerja mereka yang santai.


Kata kunci: "mereka rasa..."


Tetapi saya tetap dengannya tidak kira di mana anda berada di dunia ini. 


Ucapan terima kasih yang ringkas adalah ekspresi tulen minat anda dalam pekerjaan itu.


Apa Salahnya, Kan?!


Sebenarnya, tidak ada yang salah dengan hal tersebut.


Salah seorang pengguna dari UK telah menghantar e-mel kepada saya dan berkata dia sentiasa berjaya dalam temu duga, tetapi tidak pernah mendengar daripada mereka semula.


Dan ini berlaku selama berbulan-bulan.


Kemudian dia memutuskan (berlawanan dengan pertimbangannya yang lebih baik) untuk menghantar penemuduganya nota terima kasih dan perkara seterusnya yang berlaku ...


DIA DAPAT KERJA TU! 


Ianya satu kenyataan! 


Tepat pada keesokan harinya …


Adakah ia akan terjadi dengan cara yang sama untuk anda?


Mungkin tidak.


Ia bukan keajaiban, tetapi ia membantu.


Kemudian dia sendiri menghantar saya nota terima kasih, menyatakan penghargaan, bercampur dengan sedikit penyesalan, kerana tidak melakukan begitu lebih awal.


Tetapi tidak kira di mana di dunia anda berada, menyatakan rasa terima kasih untuk temuduga kerja adalah perkara yang baik.


Pastikan anda menulis surat selepas temuduga kerja anda yang seterusnya dan berikan diri anda peluang melebihi purata biasa untuk mendapat pekerjaan tersebut.


Temuduga Kerja Melalui Telefon: 5 Petua Tambahan


Temuduga kerja yang dijalankan melalui telefon adalah sesuatu yang lazim. Ia boleh menjadi usaha saringan sebelum meneruskan langkah seterusnya, atau ia boleh menjadi langkah penentuan sebelum membuat keputusan.


Berikut adalah 5 petua yang saya suka berkongsi yang mana telah berjaya membawa saya ke temuduga kedua, secara bersemuka.


Petua # 1: Dapatkan Sokongan Ilahi

Saya meletakkan ini di senarai paling atas kerana saya benar-benar yakin dengan mencari sokongan rohani sebelum temu duga. Saya tidak tahu tentang tahap kepercayaan agama anda, tetapi ia tidak penting selagi anda meneroka bantuannya.

Jangan hanya mengehadkan meminta bantuan apabila anda mempunyai keperluan khas sahaja. Jadikannya sebahagian daripada hidup anda dan lakukannya secara konsisten.


Petua #2: Dapatkan Tidur yang Cukup

Prestasi yang boleh dipercayai memerlukan gabungan mental dan fizikal. Anda telah meminta bantuan ilahi, dan sekarang anda mahu memainkan peranan anda untuk meletakkan langkah terbaik anda ke depan.

Anda mulai dengan langkah persediaan terbaik anda, dan dapatkan masa yang cukup untuk lelapkan mata. Ia membantu dengan ketara dalam menyediakan pemikiran yang jelas. Jika anda kurang sihat, pihak lain juga boleh merasakannya.


Petua #3: Ketahui Secukupnya Tentang Pihak Yang Satu Lagi

Ia tidak mengejutkan apabila soalan kedua yang saya ditanya semasa wawancara telefon adalah:

"Apa yang anda tahu tentang jawatan yang anda mohon?"


Saya menjangkakan soalan ini akan muncul tetapi tidak lah terlalu awal. Tapi apabila anda bersedia, segalanya akan berjalan dengan lancar.


Petua # 4: Cari Tempat Yang Sesuai

Ketika saya sedang menunggu penemuduga saya untuk menelefon, saya terfikir untuk mengambil panggilan tersebut di rumah. Waktu yang kita sepakati ketika itu ialah pada awal pagi, jadi saya fikir rumah adalah tempat yang sangat ideal.

Tetapi kemudian, saya berfikir sejenak, dan akhirnya saya memilih untuk mengambil panggilan di dalam kereta saya di hadapan tempat sarapan kegemaran saya.

Saya berkata dalam diri,

“… tidak kira apapun kesudahan temuduga ini, saya layak mendapat secawan kopi hitam kegemaran saya. Ganjaran kecil untuk diri ini (dan ia juga memotivasi).”


Petua #5: Jangan Terlalu Bimbang Dengan Keputusan Akhir

Sepanjang sesi temu bual telefon selama satu jam, saya hanya bertindak seperti saya mempunyai interaksi bersemuka. Saya membayangkan bagaimana pewawancara saya akan bertindak balas terhadap jawapan saya, dan yang paling penting, saya sangat menyedari bagaimana saya berkelakuan walaupun pewawancara saya tidak dapat melihat saya.

Saya bertindak seolah-olah kita duduk di hadapan satu sama lain. Saya melakukan semua itu dan melupakan yang selebihnya. Saya hanya fokus untuk menjawab pertanyaan.

Dan saya memberi ganjaran kepada diri dengan secawan kopi kegemaran saya selepas itu!


Melalui temuduga dalam telefon adalah sebahagian daripada keseluruhan proses wawancara kerja. Ramai orang mengambil ringan proses ini atau menjadi terlalu bimbang tentang bagaimana mereka akan menghadapinya.


Dengan lima petua ini, saya mempunyai keyakinan bahawa sesiapa sahaja boleh melakukan wawancara kerja menerusi panggilan telefon dan melangkah ke peringkat seterusnya.

No comments:

Post a Comment