Cara Mengurangkan Risiko Untuk Laman Satu Portfolio

Bagaimana Menurunkan Risiko Laman Dengan Satu Portfolio?


Ikut kira-kira, saya bergerak dalam laman satu portfolio

Laman terbesar saya menyumbang kira-kira 88.3% daripada hasil portfolio saya (tidak termasuk blog ini).

Laman kedua saya menyumbang kira-kira 9.1%.

Selebihnya 2.6%.

Sesetengah pembaca telah bertanya soalan seperti

"tidakkah anda takut hanya dengan satu kemas kini sahaja anda akan kerugian begitu banyak?"

Jawapan saya YA, ia membimbangkan. 

Itulah sebabnya saya mengembangkan beberapa laman lagi [semak sini untuk maklumat lanjut]. 

Mereka sedang dalam perjalanan.

Ia akan mengambil sedikit masa untuk memperoleh pendapatan yang hampir dengan pendapatan laman terbesar kami.


Adakah saya akan menyesal?

Takkan! 

Saya memberi sepenuh tumpuan kepada satu laman selama bertahun-tahun. 

Saya tahu ia mempunyai banyak potensi. 

Saya tidak melempar dadu dan memilih untuk fokus pada satu tapak dan bukannya membahagi dan menakluk.

Siapa tahu, mungkin adalah lebih baik sekiranya saya membina dua atau lebih tapak pada masa yang sama... 

Tetapi saya meraguinya.

Ia tidak seperti seolah-olah laman web saya tidak mengalami pasang surut.

Ia pasti mengalaminya. 

Saya telah kehilangan 25% trafik saya daripada kemas kini di sana sini. 

Jika anda memiliki laman cukup lama, ia pasti akan berlaku. 

Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, ia terus berkembang.

Fokus saya pada satu laman tidak bermakna saya tidak mengambil langkah untuk mengurangkan risiko daripada berada di bahagian yang salah dalam kemas kini Google.

Ada langkah yang telah saya ambil.

Diakui, ia telah berlaku tetapi melihat ke belakang saya ada juga mengambil beberapa langkah yang bijak.


Apakah yang saya lakukan untuk mengurangkan risiko kehilangan trafik di satu laman?


Saya menerbitkan dan masih menerbitkan pelbagai jenis artikel.

Saya tidak menumpukan pada satu konsep artikel tertentu. 

Sebagai contoh, saya bukan sahaja menerbitkan ulasan. Saya bukan sahaja menerbitkan senarai. Saya bukan sahaja menerbitkan Q&A. Saya bukan sahaja menerbitkan artikel tunjuk cara. 

Saya menerbitkan banyak perkara termasuk beberapa ulasan.

Saya akan berpegang teguh pada pendirian saya dan mencadangkan lebih kepelbagaian dalam menulis artikel di satu-satu laman berbanding portfolio dengan 5 laman yang semuanya ulasan. 

Saya pasti ada pembaca yang tidak bersetuju. 

Ia hanyalah firasat saya sahaja.

Ada lagi ...

Di samping menerbitkan semua jenis artikel yang berbeza, saya membuka cabang ke dalam banyak sub niche yang berbeza di tapak yang sama.

Saya mungkin telah pergi agak jauh dalam masalah ini tetapi intinya adalah tapak itu telah berkembang menjadi tapak yang luas dalam niche yang luas. 

Ianya berkesan.

Ianya menjadi.

Jika saya tenggelam untuk satu sub niche, yang lain masih di sana untuk terus menjana pendapatan.

Jika jenis artikel tertentu berhenti manarik perhatian, terdapat banyak lagi artikel untuk memastikan laman itu tetap berjalan.


Ruang Untuk Penambahbaikan


Satu kelemahan sekarang ialah saya agak berat pada kandungan yang bermusim. 

Saya tidak suka laman bermusim.

Saya harus mengakui laman web ini telah berkembang dengan tidak terarah mengikut musim. 

Ia pasti mendapat lebih banyak trafik dan memperoleh lebih banyak di kemudian hari.

Saya baru-baru ini melancarkan beberapa sub niche berorientasikan musim tertentu dalam usaha untuk mengimbangi keadaan.

Mempelbagaikan trafik bukanlah strategi kepelbagaian yang berdaya maju.

Saya telah membaca berulang kali bahawa adalah idea yang baik untuk membangunkan berbilang sumber trafik. 

Saya tidak bersetuju dan inilah sebabnya.

Katakan anda mempunyai laman dengan 300,000 pelawat bulanan dan telah menguruskan separuh trafik itu datang daripada sumber carian bukan Google.

Katakan lagi anda tertipu dengan penalti Google dan kehilangan semua trafik carian. Angka anda turun kepada 150K pelawat bulanan. 

Anda masih dalam perniagaan tetapi adakah anda akan bermotivasi untuk terus bekerja di laman tersebut? 

Bolehkah anda menjual laman sedemikian?

Saya tahu saya tidak begitu berminat dengan tapak tersebut. 

Saya sedar sesetengah orang melakukannya dengan baik melalui Facebook dan sumber trafik lain, tetapi jika terputus daripada carian Google, itu agak fatal bagi laman tersebut, pada pendapat saya.

Itu bukan bermakna mengejar sumber trafik lain tidak berbaloi untuk diguna-pakai. 

Ia mungkin sahaja berbaloi ... 

Saya melakukannya dengan sedikit kejayaan. 

Saya hanya tidak melakukannya dengan niat untuk menggantikan trafik carian Google. 

Sumber trafik tambahan ibarat kuah sahaja.

Sangat mudah untuk terjebak dalam kebiasaan artikel.

Saya telah melalui tempoh di mana saya menerbitkan jenis artikel yang sama selama berbulan-bulan.

Seperti anda, apabila saya melihat sesuatu menjadi, saya teruja dan melakukan lebih daripada itu.

Semua orang harus berbuat demikian tetapi cara Google menyasarkan kemas kini kepada jenis kandungan tertentu, ia adalah idea yang baik untuk mempelbagaikan semua yang anda lakukan.


2022 Semakin Menuju Kepada ...


Membina laman khusus yang berjaya boleh mengambil masa bertahun-tahun. 

Padam itu. 

Kemungkinan besar akan mengambil masa bertahun-tahun.

Bukan lah bermaksud 20 tahun. 

Lebih seperti dua hingga lima ... 

Bergantung pada berapa banyak masa yang anda luangkan dan cara anda melakukannya.

Ceritanya, kebanyakan perniagaan mengambil masa bertahun-tahun untuk dibina. 

Ia akan menjadi sangat luar biasa bagi seorang tukang paip baru untuk mengupah 30 tukang paip pada hari pertama dan mengharapkan untuk mempunyai kerja yang cukup. 

Kebanyakan perniagaan berasaskan perkhidmatan bermula dengan seorang yang melakukan segala-galanya melainkan mereka dibiayai dengan baik.

Memulakan blog tiada bezanya. 

Blog adalah mengenai kandungan. 

Isinya terpulang kepada pengasas untuk menghasilkannya.

Aspek yang paling mencabar ialah tiada jaminan ia akan membuahkan hasil. 

Anda melaburkan sedikit masa boleh guna yang anda ada untuk menulis seberapa banyak yang mungkin, secepat mungkin sementara sebahagian daripada anda bimbang itu semua sia-sia.

Itulah sebabnya adalah baik untuk menilai kemajuan pada tanda 100 artikel selepas 12 hingga 24 bulan.

Jika pelawat semakin meningkat, anda berada di landasan yang betul. 

Jika tidak, ada sesuatu yang tidak kena.

Anda mungkin tidak mempunyai pertumbuhan yang anda harapkan tetapi jika trafik meningkat, itu petanda yang baik.

Perkara yang paling saya sukai tentang perniagaan ini ialah banyak perkara yang saya lakukan hari ini akan terus menjana pendapatan berbulan-bulan dan bertahun-tahun ke hadapan. 

Bukan untuk setiap artikel maksudnya ... 

Ia adalah permainan nombor. 

Saya mempunyai lebih banyak artikel yang gagal daripada yang berjaya. 

Tetapi yang berjaya dapat menebus mana-mana yang gagal.

Beberapa artikel yang saya terbitkan tahun lalu, masih menjana pendapatan. 

Banyak artikel mencapai posisi lebih banyak dan kata kunci bertambah baik sejalan usianya.

Artikel yang gagal adalah relatif. 

Sesetengah mungkin melihat artikel yang pulang modal selepas 18 bulan sebagai gagal. 

Tapi kalau pasal tu terus untung selama 5 tahun, lagi bagus kan? 

Ia ibarat hasil pembakaran yang perlahan. 

Saya tidak kekurangan artikel seperti itu. 

Saya tidak menyesal menerbitkannya.

Saya telah mengikis dan mencari cara untuk membina tapak kandungan yang baik. 

Saya telah melakukan kesilapan besar tetapi melaluinya sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini tumpuan saya adalah dan sedang mengejar kata kunci persaingan yang lebih rendah dan menerbitkan banyak kandungan maklumat yang baik. 

Itu sahaja.

 Itulah rancangan permainan 2022 saya juga. 

Mengapa mahu ubah strategi yang telah terbukti?

Saya akan mencari lebih banyak kata kunci yang tidak jelas. 

Untuk banyak artikel, saya tidak hirau tentang penggunaan alat penyelidikan kata kunci. 

Saya mengimpikan topik tanpa sebarang masalah. 

Untuk lebih ramai orang yang didorong oleh data, ini adalah kebodohan semata-mata. 

Saya tahu bidang saya dengan baik jadi mari kita namakan kata kunci ini sebagai tekaan terpelajar

Ada yang akan berjaya. 

Ada yang akan gagal. 

Saya lebih suka mengupas topik menarik dalam niche saya.

Quora melakukan ini dengan sangat mujarab ...

Quora mungkin merupakan laman web "kata kunci persaingan rendah dan banyak kandungan" yang paling berjaya. 

Sebenarnya, mungkin Wikipedia lebih baik lagi tetapi anda faham maksudnya.

Kedua-dua tapak memanfaatkan strategi tersebut dengan sangat baik. 

Memang, kandungan dijana oleh pengguna di kedua-dua tapak tetapi itu tidak bermakna kandungan mereka adalah percuma.

Mereka melabur dalam sedikit pengawasan kandungan yang mejadikan penambahan dari segi kos.

Anda pastinya boleh menggabungkan strategi kandungan yang dijana pengguna tetapi bersedia untuk melaburkan masa dan/atau wang untuk mejadikannya berguna.

Saya lebih suka mengawal topik yang dicakupi walaupun ia menghasilkan sedikit kata kunci yang disasarkan. 

Ramai penerbit melakukan sedemikian.

Tanya mana-mana penerbit laman khusus yang berjaya dan mereka akan memberitahu anda bahawa mereka gembira mereka kekal dengan kaedah ini.

Saya masih belum bertemu dengan penerbit tapak khusus yang berjaya yang berharap mereka tidak mematuhinya. 

Ia satu perniagaan yang cukup bagus. 

Kemungkinan mereka menyukainya kerana terjebak dengannya. 

Dengan kata lain, mereka bertahan dengannya kerana mereka menyukainya.

Saya pasti gembira saya gagahi juga sepanjang tahun-tahun yang sukar. 

Saya juga gembira kerana saya tidak menggunakan pintasan bertahun-tahun yang lalu dan mula mencipta beberapa laman yang baik. 

Ia membuahkan hasil sekarang. 

Ia berbaloi untuk beberapa tahun.

Apabila karya saya yang diterbitkan berkembang, begitu juga perniagaan saya. 

Ia mengalami pasang surut tetapi ia naik secara keseluruhan.

Semakin unik, menarik dan segar kandungan yang saya terbitkan, semakin baik perniagaan penerbitan saya.


2022 akan menjadi tahun penerbitan kandungan yang menarik


Saya sedang mengimpikan topik-topik yang menarik ... 

Sekurang-kurangnya saya rasa ia menarik. 

Mereka masih mengguna-pakai kata kunci; kata kunci ekor [longtail keywords] yang sangat panjang.

Kebanyakannya tidak mendaftarkan volum carian dalam Ahrefs atau alatan lain. 

Saya tidak menggunakan alat penyelidikan kata kunci. 

Saya hanya memikirkan konsep yang berkaitan dengan niche saya dan mengeluarkan 5 hingga 10 topik artikel mengenainya diikuti dengan membuat tempahan penulisan. 

Saya simpan beberapa untuk saya tulis sendiri.

Sudah tentu, saya masih mengejar KW yang terbukti menyasarkan topik membosankan yang sepatutnya berprestasi baik dalam carian.

Saya juga akan terus mengisi laman web saya dengan topik dan tajuk artikel yang lebih menarik.

Matlamat saya ialah apabila pelawat melayari halaman catatan terkini, mereka mengklik pada berbilang artikel hanya kerana tajuk dan topik nampak sangat menarik.

No comments:

Post a Comment