Senarai Soalan Untuk Meluruskan Kembali Perjalanan Anda Menuju Kejayaan

soalan-luruskan-perjalanan-tuju-kejayaan

1. Berikut adalah soalan yang bagus untuk anda tanya dan jawab, berulang kali: "Apa satu perkara yang anda berani impikan jika anda tahu anda tidak boleh gagal?"  Sekiranya anda benar-benar dijamin berjaya dalam mana-mana satu perkara dalam kehidupan, besar atau kecil, jangka pendek atau jangka panjang, apakah ia? Apa satu perkara hebat yang akan anda berani impikan jika anda tahu anda takkan gagal?

 

2. Lihat kembali di mana anda berada hari ini. “Apa yang akan Anda lakukan untuk sampai ke mana Anda ingin pergi?” Langkah apa yang akan anda ambil? Apa yang akan Anda ubah dalam hidup Anda? Apa yang akan Anda masuk ke dalam atau keluar darinya? Dengan bersama siapa? Siapa yang tidak akan bersama anda lagi? Jika hidup Anda sempurna dalam segala hal, ia akan terlihat seperti apa?

 

Hakikatnya ialah 97% orang dewasa tidak pernah membuat senarai matlamat sepanjang hidup mereka

 

3. Kembali ke senarai dan tanya soalan utama ini: "Matlamat yang mana satu dalam senarai ini, jika saya mencapainya, akan memberi kesan positif yang paling besar dalam hidup saya?"

 

4. Ini ada satu soalan: "Jika anda adalah presiden untuk sehari di syarikat sendiri, atau bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pencapaian di mana anda bekerja, apakah satu perubahan yang akan anda buat dengan segera?"

 

5. Berikut adalah soalan untuk anda: "Jika anda memenangi satu juta dolar, bebas cukai, esok, adakah anda akan terus melakukan apa yang sedang anda lakukan?"

 

"Hidup anda hanya akan jadi lebih baik apabila anda menjadi lebih baik."

 

6. Berikut adalah salah satu soalan paling penting yang pernah anda akan tanya dan jawab, sepanjang kerjaya anda, "Apa satu kemahiran, jika anda mengembangkan dan melakukannya dengan cara yang sangat baik, akan memberi kesan positif yang paling besar dalam hidup anda?"

 

7. Terus bertanya kepada diri sendiri soalan-soalan ini, "Apa yang pelanggan saya mahukan?  Apa yang pelanggan saya perlukan? Apakah nilai yang dipertimbangkan oleh pelanggan saya? Apa yang boleh saya berikan kepada pelanggan saya lebih baik daripada orang lain? Apa yang pelanggan saya beli dari orang lain hari ini dan apa yang akan saya tawarkan kepada mereka untuk membuat mereka membeli dari saya?

 

8. Inilah soalan yang perlu anda tanya dan jawab, setiap hari: "Apa yang boleh saya lakukan untuk meningkatkan nilai perkhidmatan saya kepada pelanggan saya hari ini?"

 

9. Berikut adalah soalan untuk anda bertanya dan menjawab secara tetap: "Dunia yang bagaimana yang akan saya huni, jika semua orang di dalamnya sama seperti saya?"

 

10. Buat senarai semua yang perlu anda lakukan sebelum anda memulakan sesuatu. Tetapkan keutamaan pada senarai itu dengan bertanya kepada diri sendiri empat soalan, berulang kali:

 

10.1 Soalan nombor satu ialah: "Apakah aktiviti dengan nilai tertinggi bagi saya?"  Apa yang saya boleh lakukan untuk jadi lebih bermutu daripada yang lain untuk kerja dan perniagaan saya?

 

10.2 Soalan nombor dua ialah: "Mengapa saya dibayar gaji untuk tugasan ini?"  Apa sebenarnya yang telah membuatkan anda diupah untuk mencapai sesuatu bagi mereka?

 

10.3 Soalan nombor tiga adalah: "Apa yang boleh saya dan hanya saya boleh lakukannya, jika saya lakukan dengan baik, akan mencipta perbezaan yang nyata?"

 

10.4 Soalan nombor empat adalah ini: "Apakah kegunaan yang paling berharga untuk masa saya sekarang?"

 

11. Kemudian, lihat tabiat kesihatan semasa anda dan tanya diri anda, “Adakah cara hidup sehari-hari saya ini akan membawa saya ke usia 40an, 50an, 60an atau 70an dalam keadaan yang baik?”

 

12. Setiap kali anda berhadapan dengan situasi yang berisiko, tanya diri anda soalan ini, "Apakah perkara paling buruk yang boleh berlaku jika saya teruskan?"

 

13. Sekiranya potensi anda tiada had, apakah jenis kehidupan yang ingin anda bina untuk diri sendiri dan keluarga anda?

 

14. Letakkan diri anda ke hadapan lima tahun. Bayangkan yang lima tahun telah berlalu dan hidup anda kini sempurna dalam segala hal. Ia kelihatan seperti apa? Anda yang sedang buat apa? Di mana anda bekerja? Berapakah pendapatan yang anda perolehi sekarang? Berapa banyak wang yang Anda simpan/labur di bank atau tempat-tempat lain? Bagaimana gaya hidup yang Anda?

 

"Anda menjadi apa yang anda fikirkan sepanjang masa."

No comments:

Post a Comment