Aku Bukan Guru

Soalan: Satu perkara yang dalam fikiran saya, yang menghalang kejayaan saya, ialah saya bukan seorang guru (pakar). Dan terdapat begitu ramai pakar di luar sana di niche saya. Ada beberapa nama yang cukup besar dan mereka telah menerbitkan buku...


Bagaimana saya boleh mengatasi halangan ini atau menyasarkan niche tersebut sedangkan saya bukan Guru?


Jawapan: Nah, anda perlu menggunakan apa yang anda ada. Anda harus mengambil apa yang Anda miliki dan mengambil manfaat daripadanya. Jadi saya akan memberikan contoh, tetapi ini tidak akan memberikan jawaban yang saksama. Ini memerlukan anda menggunakan daya fikir anda.

Terdapat dua guru mashyur yang memberi perkhidmatan kepada ejen hartanah. Salah seorang daripada mereka adalah broker - broker yang sangat berjaya dan itulah beliau seluruhnya. Fikirnya, "Aku seorang broker dan aku masih keluar ke lapangan tiap-tiap hari. Aku tahu bagaimana cara untuk bekerja dan aku membawanya langsung kepadamu." Dan dia sangat terkenal.

Seorang lagi bukan broker, tidak pernah menjadi broker dan berkata, "Saya tahu apa yang berlaku di seluruh negara, di seluruh dunia, apa sahaja. Dan saya dapat membawa anda bukan hanya satu teknik yang berfungsi di satu lokasi tetapi saya dapat membawa anda teknik paling berkesan yang boleh anda ambil seperti suatu bufet dan menerapkannya ke kawasan khusus anda."

Sekarang, persamaan yang mereka berdua memiliki adalah mereka menggunakan apa yang mereka tahu. Jadi, apa yang perlu Anda lakukan adalah menggunakan apa yang Anda tahu.

Pertama, untuk yang terbaik bagi kemampuan Anda, ambil langkah keluar dari diri anda sejenak. Lihat diri anda, siapa anda, apa tentang diri anda, apa yang sejarah lampau ceritakan tengtang Anda. Dan kemudian, fikirkan mengapa semua itu lebih baik daripada menjadi guru dengan nama yang gah?

Apakah Anda menjadi rujukan 'orang dalam', ada kesempatan untuk mengetahui hal-hal yang orang lain tidak akan mendapatkan peluang untuk tahu. Akan selalu ada sudut untuk itu dan Anda hanya harus mencari apakah dia. Sementara Anda tidak pernah ingin berbohong, Anda masih boleh 'menghiasi' hal tersebut. Jadikannya kelihatan lebih besar, berbeza, dan lain-lain dan itulah yang anda mahu fokuskan.

Tapi itu mesti datang daripada anda. Karena jika tidak, itu akan nampak tidak sahih dan tidak akan benar-benar menjadi. Ia sentiasa ebih berkuasa jika anda melihat diri anda dari sudut pandangan yang terpisah dan cuba memikirkan mengapa ini akan memberi manfaat kepada anda.

Sebagai contoh, jika saya akan bersaing dengan diri saya sendiri dan saya baru dalam pemasaran Internet maka saya mungkin berkata, "Tengok. Pasti Coach Abu melatih para guru. Tetapi jika saya baru bermula, maka saya memerlukan seseorang yang baru bermula beberapa bulan yang lalu dan tahu apa yang menjadi."

Saya tidak percaya bahwa ini kesnya. Tapi tetap saja, itu adalah hujah yang logik. Selalu ada dua sisi untuk satu syiling. Apa yang saya sangat syorkan kepada anda adalah bahawa ia bermula daripada siapa anda, apa tentang anda. Karena itu akan selalu menghasilkan sesuatu yang jauh lebih padu.

Kerana siapa anda, tentang apa anda, apa yang telah diajar oleh pengalaman anda, apa yang anda lakukan pada masa ini, bagaimana anda beroperasi pada masa ini. Ada sedikit faedah kepada saya, prospek anda, kerana semua itu. Jadi anda perlu membiarkan semua faktor tersebut tersusun atur untuk seketika. Cara anda memikirkan sesuatu secara umum ialah memikirkan siapa anda, tentang apa anda. Jika anda membuat peta minda, petakannya, seperti perkara yang berpotensi berguna untuk prospek.

Jika anda tidak ke mana-mana memikirkan kesemuanay, inilah yang biasa saya lakukan. Apabila saya mengusahakan idea yang sangat penting bagi saya, saya mencuba dan mengusahakannya setiap hari. Saya mungkin menghabiskan 10 minit pada hari-hari tertentu dan 2 jam pada hari lain. Tetapi saya mencuba dan meluangkan sedikit masa untuknya setiap hari. Dan setiap hari saya akan mencuba cara yang berbeza. Suatu hari, saya mungkin akan membuat peta minda untuk proses ini.

Keesokan harinya, saya mungkin berpura-pura berdialog. Saya mungkin menaipnya seperti itu antara saya dan prospek dan saya cuba meyakinkan mereka untuk memilih saya berbanding seorang Guru yang mashyur.

Katakan saya berada dalam kes anda. Keesokan harinya, saya mungkin memilih sebaliknya. Saya mungkin berpura-pura saya seorang Guru yang gah dan mempertimbangkan apa yang orang itu mahukan, dan melihat apa yang terhasil daripada itu. Hanya konsep atau cara yang berbeza untuk menarik imaginasi saya untuk melihat idea yang timbul.

Saya yakin, jika anda berpegang teguh dengan kaedah ini dan terus mencuba cara yang berbeza, anda akan mendapati sesuatu yang lebih baik kerana sentiasa ada jalan. Ia hanyalah persoalan putaran yang betul dan sudut yang betul. Dan itu datang daripada mengetahui pasaran anda dan mengenali diri anda. Dua perkara tersebut sangat penting.

No comments:

Post a Comment