Strategi Memulakan Blog: 3 Langkah Untuk Bermula

Sangat mudah untuk merumitkan perkara seperti memulakan satu Blog.  Saya kerap melakukannya.

 

Sepanjang 6 bulan yang lalu, saya telah bekerja keras untuk memudahkan setiap aspek urusan blog saya.  Saya kini memberi sebahagian besar tumpuan pelaburan dan perhatian saya ke dalam beberapa proses yang menjana hanya keuntungan terbesar.  Daripada membuat segala-galanya, saya memberi tumpuan kepada beberapa perkara, mengubahnya menjadi sistem automatik dan berusaha untuk melaksanakannya dengan baik.

 



Dengan membangunkan sistem yang mudah dan terbukti, saya dapat mengembangkan sebilangan kecil laman web dan ianya menyeronokkan (3 laman web dan blog khusus) menjadi perniagaan RM X,000 + sebulan.

 

Perkara yang terbaik adalah ianya automatik, iaitu saya melakukan hanya sedikit kerja (terima kasih kepada kumpulan sokongan baru saya, yang akan saya dedahkan dalam sedikit masa lagi).

 

Laporan ini mengenengahkan 3 strategi mudah yang saya ambil tentang bagaimana untuk mengembangkan trafik web saya secara konsisten (dan dalam beberapa kes dengan cepat) selama bertahun-tahun dari enjin carian organik (iaitu Google).

 

Strategi Secara Ringkas

 

Terdapat 3 komponen utama bagaimana saya menerbitkan laman web khusus.

 

Komponen-komponen tersebut adalah:

  • Pemilihan Niche
  • Penjanaan wang
  • Trafik

 

Sebaik sahaja anda memilih niche, yang perlu anda fokuskan adalah web trafik dan menjana wang. Malah, sebaik sahaja anda mengurangkan janaan wang anda, hampir 100% tumpuan anda pada masa hadapan adalah peningkatan trafik. Semudah itu.

 

1. Pemilihan Niche

 

Saya suka niche yang besar dan luas kerana mereka mempunyai potensi web trafik yang besar. Walaupun beberapa laman web khusus saya lebih terarah antara satu dengan yang lain, semua laman web khusus saya berpotensi untuk menarik pelawat bulanan dengan agak baik.

 

1.1 Apa yang penting tentang potensi trafik atas talian yang tinggi?

 

Seperti yang anda lihat di bawah bahagian "Monetization", saya menjana wang di kebanyakan laman web saya dengan iklan paparan (AdSense dan rangkaian iklan lain).

 

Untuk menjana pendapatan yang baik daripada iklan paparan, anda memerlukan banyak trafik.

 

1.2 Mengapa saya tidak memberi tumpuan kepada pendapatan affiliate?

 

Saya mendapat pendapatan dari program affiliate yang agak OK setiap bulan, tetapi ia adalah bukan keutamaan bagi saya. Saya pernah memperoleh 100% daripada pendapatan dalam talian saya dari komisen afiliasi, tetapi saya menjadi lelah dan letih untuk memberi tumpuan kepada kandungan yang mempromosikan produk dengan berkesan.

 

Jangan salahkan saya, saya masih menerbitkan banyak artikel yang mempunyai pautan afiliasi, tetapi itu bukan fokus bagi mana-mana laman web saya.

 

1.3 Dengan janaan wang melalui iklan paparan, saya bebas untuk menerbitkan kandungan pada mana-mana topik yang saya suka (selagi ia tidak melanggar ADSense TOS). Apa yang dilakukan ini membolehkan saya mengejar beratus-ratus ribu kata kunci yang mana saya mempunyai peluang yang munasabah untuk membina nilai tanpa perlu banyak melabur masa dan wang ke dalam membina pautan.

 

Hakikatnya adalah kandungan yang memberi tumpuan kepada pemasaran gabungan biasanya menyasarkan kata kunci yang lebih kompetitif. Ini bermakna untuk pangkat di enjin carian dan untuk mendapatkan trafik dari kandungan ini, anda perlu melabur masa dan wang ke dalam membina pautan. Ia adalah model yang hebat, tetapi saya lebih suka mengelakkan risiko yang terlibat dengan pembinaan pautan (serta kos dan / atau kerja membosankan yang terlibat).

 

Lebih-lebih lagi, saya menerbitkan semua jenis kandungan yang tidak spesifik, bukan promosi, laman web saya menarik pautan secara semula jadi, yang mengembangkan kuasa laman web saya dari masa ke masa seperti seorang juruterbang yang terbang secara automatik.

 

1.4 Hakikatnya, ada banyak laman web lain memaut kepada kandungan yang terang-terangan mempromosikan produk dengan pautan afiliasi. Walau bagaimanapun, ada juga laman web lain akan menghubungkan kepada kandungan yang menarik, novel dan maklumat.

 

1.5 Contoh niche umum yang saya suka:

Fotografi

Kucing

Kereta

 

Contoh niche yang agak sempit untuk saya:

Kereta Hatchback

Ikan lampam

Cara Melatih Kucing Jenis British Short Hair

 

1.6 Bukankah niche yang luas terlalu kompetitif?

 

Tidak sama sekali.

 

Sebenarnya, niche yang luas kurang kompetitif kerana anda mempunyai lebih banyak peluang kata kunci dan topik.

 

Walaupun saya mengejar beberapa trafik tinggi, kata kunci yang lebih kompetitif, ia bukan tumpuan bagi saya. Saya mengambil pendekatan kura-kura dengan menerbitkan banyak kandungan, yang kebanyakannya mensasarkan persaingan yang rendah, trafik ke kandungannya juga lebih rendah.

 

Dengan cara ini saya mendapat trafik yang mengalir ke laman web yang lebih baru lebih cepat dan ia berkembang secara konsisten dari masa ke masa kerana saya mendapat lebih banyak kata kunci.

 

Lebih-lebih lagi, dan ini penting, saya dapati laman web lain menghubungkan ke kandungan yang merangkumi topik yang sangat spesifik. Sebaik sahaja anda menerbitkan banyak artikel terbaru yang tidak begitu fokus, laman web lain akan menemui kandungan anda dan menghubungkannya kerana ia unik dan berguna untuk topik dan maklumat yang sangat spesifik.

 

2. Penjanaan Wang

 

Laman web khusus pertama saya hanya menjana wang dengan tawaran afiliasi. Saya melakukannya dengan baik, tetapi ia tidak meroketkan pendapatan saya sehingga saya mula mengjana wang dengan iklan paparan.

 

Saya tidak mengatakan pemasaran affiliate tidak bermanfaat. Ini bermanfaat, tapi bagi saya itu adalah sumber pendapatan sekunder. Saya melakukan banyak perkara, tetapi kebanyakan kandungan saya diterbitkan dengan niat untuk hanya mengewangkan dengan iklan paparan.

 

2.1 Cara menjana wang YANG BESAR dengan iklan paparan

 

Terdapat beberapa aspek untuk meningkatkan pendapatan anda daripada iklan paparan.  Ia termasuk yang berikut:

 

2.1.1 Fokus pada trafik dari negara bergaji lebih tinggi:

 

Saya mendapat pendapatan yang paling banyak dari iklan paparan dari trafik laman web di Amerika Syarikat. Kanada, Australia dan UK juga memberikan pendapatan yang baik. Walau bagaimanapun, kebanyakan negara lain tidak begitu menguntungkan (berdasarkan paparan halaman).

 

2.1.2 Peletakan iklan:

 

Saya telah menghabiskan beratus-ratus jam menguji peletakan iklan merentas tapak saya untuk mengetahui konfigurasi (iaitu rangkaian iklan dan lokasi di halaman web) yang paling banyak menjana keuntungan.

 

Gunakan iklan yang betul di lokasi terbaik (sangat penting)

 

Hakikatnya iklan yang anda letakkan di mana boleh membuat perbezaan antara memperoleh $ .50 setiap pelawat 1,000 dan pelawat $ 15 setiap 1,000. Jika anda mengewangkan dengan iklan, anda mesti menguji peletakan iklan kerana ia menjadikan semua perbezaan di dunia.

 

Saya menggunakan AdSense, tetapi pada tapak yang sangat terhad. Saya mendapat untung lebih banyak daripada beberapa rangkaian iklan mewah.

 

2.1.3 Maksimumkan paparan halaman anda bagi setiap pelawat:

 

Sebaik sahaja anda mendapat trafik, anda perlu melakukan semua yang anda boleh untuk mendapatkannya sebanyak mungkin. Walau bagaimanapun, jika anda mahukan lebih banyak trafik web dari enjin carian, anda juga ingin memberikan pengalaman pengguna yang sangat baik.

 

Google mempertimbangkan masa di tapak (purata berapa lama pelawat bertahan di laman web anda) dan bilangan halaman yang disemak oleh pelawat setiap lawatan (secara purata).

 

Google akan menganggap laman web anda sebagai laman web berkualiti tinggi jika pelawat anda tetap berada di laman web anda untuk jangka masa yang melebihi purata dan melawat bilangan halaman di atas purata berbanding dengan laman web yang serupa di niche anda.

 

Ini bermakna, anda mesti menerbitkan laman web yang menarik di mana pelawat atas talian tetap bertahan dan menyemak beberapa artikel.

 

2.1.4 Cara terbaik mutlak untuk membuat orang tinggal lebih lama dan melawat lebih banyak halaman:

 

Saya telah mencuba segala-galanya yang termampu untuk membuat orang tinggal lebih lama di laman web saya dan melawat lebih banyak halaman.

 

FYI, saya tidak mengesyorkan memecahkan artikel anda ke dalam beberapa halaman pendek hanya untuk mendapatkan lebih banyak paparan halaman. Saya fikir ini adalah strategi yang dahsyat kerana ia menyebabkan pengalaman pengguna yang buruk. Melainkan artikel anda sangat panjang, simpan semuanya pada satu URL.

 

3. Trafik

 

Sebaik sahaja anda mempunyai niche dan telah mengoptimumkan pengewangan anda, satu-satunya tumpuan anda adalah meningkatkan trafik ke laman anda. 


Perlu diingat bahawa trafik adalah tumpuan dari awal kerana anda tidak dapat mengoptimumkan penjanaan wang sehingga anda mempunyai trafik. Walau bagaimanapun, pada satu ketika sebaik sahaja anda mempunyai beberapa ribu pelawat setiap hari, anda akan lebih kurang dapat mengetahui susunan terbaik untuk memaksimumkan pendapatan setiap 1,000 pelawat.

 

Pada ketika ini, anda hanya memberi tumpuan kepada peningkatan trafik.

 

Walaupun terdapat banyak sumber trafik, kegemaran saya adalah trafik carian organik dari Google. Saya mendapat banyak trafik dari laman web lain dan Pinterest, tetapi jumlahnya tidak menghampiri dengan apa yang saya dapat dari Google.

 

3.1 Strategi trafik Google percuma kegemaran saya

 

Saya lakukan strategi ini dengan baik. Saya amat menikmatinya. Tapi dalam masa yang sama, ia adalah yang paling berisiko juga.

 

Saya tidak meletakkan masa atau wang ke dalam membina pautan seperti banyak laman web lain. Saya boleh dan saya mungkin akan mengembangkan trafik atas talian saya, tetapi apabila saya menimbang berbuat demikian dengan risiko (Google tidak suka laman web yang membina pautan secara buatan) dan masa / wang yang diperlukan, saya lebih suka untuk mendapatkan lalu lintas Google secara berbeza.

 

Pendekatan saya adalah untuk memberi tumpuan kepada penerbitan kandungan yang menyasarkan kata kunci persaingan yang lebih rendah yang akan berada di kedudukan sendiri. Ironinya, banyak kandungan ini juga menarik pautan secara semulajadi, yang pasti membantu.

 

Ramai blogger mencadangkan mengejar kata kunci dengan jumlah carian bulanan minimum tertentu supaya JIKA anda berpangkat di enjin carian, anda akan mendapat banyak web trafik.

 

Saya lebih suka mencari topik persaingan yang agak umum dengan sedikit atau tiada persaingan supaya ia mempunyai peluang yang lebih baik untuk mendapat pangkat dengan cepat dan kekal berada di kedudukan dalam enjin carian untuk jangka masa panjang.

 

Saya akan mencari kata kunci dengan hanya 30 carian sebulan mengikut SEMRush atau Ahrefs. 30 carian sebulan sangat rendah. Saya juga biasa mencari kata kunci tanpa jumlah carian yang dilaporkan.

 

Di sisi lain, saya telah menemui banyak kata kunci persaingan yang rendah dengan 3,000 hingga 6,000 carian bulanan.

 

Ia adalah julat. Intinya adalah saya fokus pada kompetisi rendah.

 

3.2 Bagaimanakah saya boleh mengetahui sama ada kata kunci mempunyai persaingan yang rendah?

 

Saya sebahagian besarnya bergantung pada skor kesukaran kata kunci untuk kata kunci yang dihasilkan oleh SEMRush atau Ahrefs.

 

Untuk skor Ahrefs, saya suka sesuatu di bawah 10. 0 hingga 3 adalah hebat.

 

Untuk SEMRush, apa-apa di bawah 50 adalah sangat baik.

 

3.3 Bagaimanakah saya boleh mencari kata kunci persaingan yang rendah?

 

Saya menggunakan beberapa strategi penyelidikan kata kunci. Saya telah mengembangkan metode yang tidak diajarkan oleh orang lain yang memberi kesan yang besar kepada saya.

 

Saya juga datang dengan topik menggunakan logik akal saya. Saya telah menerbitkan banyak artikel mengenai topik yang saya fikir sesuai untuk blog saya. Biasanya saya akan menyemak rangkaian frasa terbaik topik untuk potensi jumlah carian tertinggi dalam Ahrefs, tetapi selain itu, jika topik itu masuk akal untuk laman web saya, saya akan menerbitkannya.

 

3.4 Mencipta kandungan

 

Saya seorang yang berpegang teguh dengan penerbitan kandungan yang baik.

 

Oleh kerana saya tidak membina pautan, jangan melakukan jangkauan dan jangan berusaha banyak ke dalam media sosial (selain Pinterest untuk laman web mesra Pinterest saya), sebahagian besar daripada apa yang saya lakukan untuk mengembangkan laman web dan blog niche saya adalah dengan menerbitkan sebanyak mungkin isi terbaik.

 

Saya biasanya menerbitkan 100 hingga 200 artikel sebulan di seluruh armada laman web saya.

 

Walaupun saya menulis sendiri beberapa artikel setiap bulan, 99% daripadanya ditulis oleh orang lain.

 

3.4.1 Bolehkah anda menulis kandungan sendiri?

 

Sudah tentu anda boleh. Sekiranya anda bermula dan tidak mempunyai banyak wang, tulis artikel anda sendiri. Saya turut melakukannya selama beberapa tahun. Kerjanya lebih banyak, tetapi sebaik sahaja anda mula menjana wang, labur semula pendapatan itu ke dalam lebih banyak isi kandungan.

 

Apabila pendapatan anda berkembang, begitu juga dengan output kandungan anda.

 

3.4.2 Berapa panjang satu-satu isi kandungan saya?

 

Panjang ditentukan oleh topik. Saya jarang menerbitkan sesuatu yang lebih pendek dari 1.000 patah kata. Saya suka merangkumi sesuatu topik dengan teliti. Rata-rata, artikel saya untuk kebanyakkan laman web saya adalah 1,200 perkataan. Ada yang 5.000 kata-kata sementara pada kesempatan langka, 750 perkataan.

 

Tanpa soal-jawab, saya perhatikan bahawa kandungan yang lebih panjang dan lebih terperinci berada di kedudukan yang lebih baik dalam enjin carian.

 

Ada masanya saya juga menggabungkan banyak imej dalam kandungan saya. Saya menggunakan Shutterstock dan iStockphoto untuk gambar, tetapi terdapat banyak laman web menawarkan stok foto percuma seperti Pexels dan Pixabay.

 

4. Apakah penglibatan semasa saya dengan laman web khusus saya?

 

Walaupun sebahagian besarnya saya tidak terlibat secara langsung dengan penghasilan isi kandungan, saya masih lagi terlibat dalam menguruskan laman web khusus saya.  Inilah yang saya lakukan setiap minggu:

 

a. Penyelidikan kata kunci / penjanaan topik

 

Tugas utama saya adalah mencari kata kunci dan topik untuk semua laman web saya. Saya kemudian meletakkan mereka dalam jadual untuk kumpulan saya.  Saya tidak menggunakan sumber luar untuk penyelidikan kata kunci atau penjanaan topik.

 

b. Semakan kandungan

 

Saya juga menyemak kebanyakan kandungan sebelum diterbitkan untuk memastikan ia memenuhi standard kualiti saya. Jika ada masalah, saya akan memperbaikinya sendiri atau menyerahkan kepada VA saya untuk memperbaikinya.

 

c. Pemilihan imej

 

Saya juga meletakkan masa ke dalam pemilihan imej untuk satu laman web di mana imej sangat penting.  Ini mengambil lebih banyak masa daripada yang saya mahu, tetapi keuntungan daripada melakukan ini dengan betul adalah besar, jadi saya melakukannya setiap minggu.

 

d. Split test tajuk blog post (keuntungan besar dengan sedikit usaha)

 

Saya membuat sedikit keuntungan yang luar biasa dengan meningkatkan tajuk catatan blog saya.  Saya telah menggunakan perisian yang membolehkan saya membahagikan tajuk ujian dalam hasil carian Google.  Saya telah menghasilkan tajuk baru yang meningkatkan klik dari carian Google 50% atau lebih.  Ini adalah cara terpantas dan paling mudah untuk meningkatkan trafik untuk kandungan sedia ada.

 

Walaupun tidak mengambil masa yang lama untuk membuat ujian, saya melabur 1 hingga 2 jam menguruskan semua ujian ini di semua laman web khusus saya.  Ini adalah satu tugas di mana keuntungan dari kerja yang sedikit adalah besar.

 

e. Perbaiki kandungan yang telah berusia

 

Saya juga mengkaji kandungan yang telah berusia dan melihat bagaimana untuk memperbaikinya.  Saya melakukan beberapa kemas kini setiap minggu.  Kadang-kadang, saya melakukan kemas kini jika ia tidak terlalu membebankan.  Sekiranya ia memerlukan baik pulih utama, saya akan memesan kandungan baru / disemak untuk tujuan itu.

 

Ini boleh menjadi proses yang terhadap intensif masa, tetapi ia patut dilakukan kerana memanfaatkan kerja sedia ada untuk keuntungan yang besar.  Saya juga berusaha untuk menerbitkan laman web berkualiti tinggi yang bermaksud meningkatkan kandungan lama secara tetap.

 

f. Selalu menguji

 

Saya seorang yang penuh curiga dan suka menguji perisian baru.  Saya mengelak menghabiskan terlalu banyak masa untuk ini, tetapi sekali atau dua kali sebulan saya mendapati diri saya mencuba alat dan perisian baru untuk melihat sama ada ada apa-apa yang bernilai yang boleh digunakan.

 

Hampir semua tugasan lain saya serahkan kepada sumber luar.  Saya mempunyai VA untuk mengendalikan semua jenis pekerjaan luar jangka di laman web ini (dia memainkan peranan penting dalam mengemas kini kandungan dengan imej yang lebih baik, menetapkan pautan yang rosak, menerbitkan beberapa kandungan ... apa sahaja yang diperlukan).  Kebanyakan kandungan dijana melalui pelbagai agensi penulisan.

 

Kembali Dan Ulang

 

Apa yang saya tetapkan di atas adalah apa yang saya lakukan di semua laman web niche saya. Semua laman web saya berada pada tahap yang berbeza, tetapi beberapa mendapat 3 angka sebulan. Akan tiba waktunya, kesemuanya akan mendapat 4 angka sebulan (harap lebih).

 

Mengapa saya begitu yakin bahwa mereka akan sukses?

 

Kerana saya menggunakan sistem yang terbukti, yang saya tetapkan di atas, di semua laman web saya. Masalahnya hanyalah masa.

 

Saya telah membuatkannya semudah mungkin dengan memberi tumpuan kepada satu perkara yang menjana wang, iaitu dengan menerbitkan sebanyak mungkin kandungan berkualiti yang menyediakan peluang terbaik untuk memperoleh pendapatan dengan cepat.

 

Dengan kata lain, fokus saya adalah pada pertumbuhan paparan halaman setiap bulan. Apabila paparan halaman berkembang, pendapatan berkembang. Semudah itu.

 

Begitulah juga langkah-langkah yang akan saya ambil sekiranya saya ingin memulakan satu blog baru. Anda bagaimana?

No comments:

Post a Comment