Blog Niche Am Atau Khas: Mana Lebih Baik?

Mana yang lebih baik untuk anda – mempunyai blog dengan tema Am atau tema Khas?


Beberapa hari yang lalu saya ada terbaca tentang blogger lain yang mengatakan bahawa menjana wang dengan AdSense adalah perkara paling buruk yang anda boleh buat.

 

Cuba teka beliau di dalam niche mana?

 

Mungkin anda dapat meneka dengan tepat. Ia satu lagi laman tentang "bagaimana untuk membuat wang / menjimatkan wang" kewangan dan blogger usahawan.



 

Sudah tentu AdSense sangat teruk untuk niche itu.  Tiada siapa yang mahu mempertikaikannya.

 

AdSense sering menjadi mimpi ngeri untuk banyak niche yang boleh menjana wang dengan cara lain seperti tawaran afiliasi.

 

Untuk banyak niche lain pula, AdSense (iaitu iklan paparan) adalah satu-satunya pilihan.  Dan itu tak apa-apa.  Anda masih boleh menjana kehidupan yang selesa dengan iklan paparan.

 

Agensi Penerbitan yang besar-besar boleh mendapat jutaan ringgit.

 

Blogger yang sama menyokong kenyataan beliau yang "AdSense adalah dahsyat" dengan mengatakan AdSense hanya menghasilkan RM1.28 untuk setiap 1,000 paparan halaman (RPM) manakala blog membuat dan menjimatkan wang beliau mempunyai post yang memperoleh RM88 setiap 1,000 paparan.

 

Malangnya, itu adalah kesalahfahaman yang teruk.

 

Jika anda mendapat trafik dari AS dan menggunakan rangkaian iklan yang agak baik dan tidak takut untuk meletakkan iklan ‘di lipatan teratas laman web’ anda, anda kemungkinan besar akan mendapat lebih daripada RM1.28 RPM.

 

Mengapa saya memberitahu Anda tentang ini?

 

Kerana nasihat yang salah telah menyebabkan saya kerugian dalam beberapa tahun pertama saya berada atas talian ketika mula membina blog.

 

Saya berharap sangat yang dulu saya segera terjun ke alam iklan tampilan.

 

Saya tidak akan menulis kandungan affiliate yang hampir kesemuanya membosankan.

 

Bagaimana ini berkaitan dengan blog niche Am atau Khas?

 

Mari kita bincangkan tentang itu.

 

1. Mari kita definasikan kedua-duanya.

 

1.1 Blog Khas:

 

  • Menerbitkan beberapa artikel
  • Sasarkan kata kunci dengan jumlah carian yang lebih tinggi
  • Adakah banyak promosi (bahasa lembut untuk pembinaan pautan melalui jangkauan, posting tetamu, dll.)
  • Biasanya menjana wang dengan barangan affiliate, bina senarai dan / atau menjual sesuatu.
  • Contoh: Backlinko

 

1.2 Blog Am:

 

  • Menerbitkanlebih banyak kandungan setiap hari.
  • Merangkumi semua jenis topik dalam niche.
  • Kebanyakan kandungan bukan promosi.
  • Sasaran kebanyakannya ekor kata kunci yang lebih panjang (tetapi pergi juga kepada beberapa carian yang besar).
  •  Contoh: Huffington Post

 

2. Mana yang lebih baik?

 

Itu soalan yang salah.

 

Begitu juga, bertanya sama ada iklan paparan atau pemasaran affiliate lebih baik juga merupakan soalan yang salah.

 

Soalan yang betul ialah:

 

2.1 Tugas apa yang anda suka lakukan?

2.2 Apakah jenis laman yang anda ingin uruskan?

 

Kedua-dua pendekatan memerlukan kerja keras dan mengambil masa.  Jangan memilih "apa yang akan membuat saya cepat kaya".

 

3. Apakah jenis tugas yang bebeza?

 

Saya gembira bila anda bertanyakan hal ini.  Biarkan saya pecahkan tugas tersebut untuk Anda dalam fakta-fakta ringkas seperti di bawah:

 

3.1 Proses Blog Khas

 

3.1.1 Berhati-hati pilih kata kunci dan topik yang sempurna

 

Banyak yang Anda akan letakkan ke dalam setiap artikel jadi setiap perkara perlu diambil kira.  Perkiraan Anda mungkin akan terbabas di sepanjang perjalanan, tetapi secara amnya, anda perlu sedar dan masuk semula ke landasan asal.  Anda memerlukan beberapa kata kunci yang berkesan untuk berjaya dengan cemerlang atau anda mungkin terkeluar dan terpinggir dari perniagaan ini.

 

3.1.2 Buat penyelidikan dengan sangat teliti

 

Anda akan berlaga dengan beberapa blog berpengaruh yang serius dengan kualiti dan kandungan dan anda perlu bermain dengan sebaik mungkin. Artikel anda mesti dikaji dan dipadatkan dengan maklumat yang sahih dan jitu.

 

3.1.3 Berkarya

 

Sekiranya anda menggunakan sumber luar, anda perlu mengupah pakar dan membayar harga seorang pakar.  Anda perlu bayar untuk itu.  Jika tidak, anda sendiri perlu menghasilkan karya tersebut.  Ia harus dipenuhi dengan pengalaman peribadi, anekdot, mungkin humor dan sudah tentu kajian anda.

 

3.1.4 Tambah media

 

Jika Anda ingin melakukan ini sepenuh hati, lakukan dengan bersunguh-sungguh. Dapatkan beberapa imej yang hebat.  Hasilkan yang asali, seperti ilustrasi, jika anda mampu.  Buat beberapa carta, graf, dan lain-lain.

 

3.1.5 Terbitkan. Sekarang kerja sebenar bermula

 

Sebaik sahaja anda menerbitkan karya anda, sudah tiba masanya untuk menyinsing lengan baju anda dan bekerja.  Penyelidikan dan penulisan adalah bahagian yang mudah.

 

Sekarang anda perlu promosikan, contohnya di media sosial dan siaran e-mel. Itu juga agak mudah.

 

Jangan lupa untuk menghubungi setiap laman web yang berkaitan dengan laman web anda dengan cara apa pun meminta pautan atau beberapa sebutan atau sesuatu yang menghantar isyarat dan / atau trafik.

 

Anda mungkin perlu melincirkan enjin posting tetamu dan mencipta lebih banyak pautan melaui kaedah tersebut.  Atau anda boleh membuka dompet anda dan keluarkankan RM1,000 untuk guest post.

  

Luangkan masa di Quora menjawab soalan yang berkaitan dengan artikel tersebut.  Letakkan pautan di suatu tempat jika ia dibolehkan.

 

Kerja, banting tulang dan banting lagi.  Anda perlu mempromosikan bahagian ini seolah-olah hidup anda bergantung dengannya.

 

3.1.6 Kumpul e-mel

 

Sebilangan besar Blog gaya Khas mengumpul e-mel kerana laman web ini berpaksikan pemasaran afiliasi kepada khalayak tertentu dan / atau menjual barang.

 

Sistem mengumpul e-mel sepatutnya sudah tersedia supaya menjadi lebih mudah.

 

Walau bagaimanapun, anda mungkin menambah beberapa insentif pendaftaran e-mel tersuai khusus untuk artikel seperti bonus yang berkaitan dengan artikel tersebut.  Ini adalah cukup pintar dan bertindak dengan cukup baik.

 

3.1.7 Langkah terakhir

 

Selang jari anda dan tekan ‘muat semula’ setiap lima minit perisian kedudukan kata kunci anda.

 

3.1.8 Kembali dan ulangi.

 

3.2 Proses Blog Am

 

Ini tak mudah.  Ia hanya berbeza. Lebih-lebih lagi, anda pasti boleh memasukkan beberapa usaha khusus ke dalam blog am.

 

Laman blog Am biasanya dalam niche yang lebih besar dan lebih luas dan menerbitkan semua jenis artikel.  Pendek, panjang, banyak media, media kecil, dll.

 

Ia seperti majalah dalam talian.

 

Walaupun anda boleh dan harus cuba mendapatkan laba besar selepas kata kunci umum, laman blog anda tidak bergantung pada hal tersebut kerana anda kebanyakannya menyasarkan ekor kata kunci yang lebih panjang dengan persaingan yang lebih rendah.

 

Anda menyasarkan kata kunci dengan jumlah carian yang rendah dengan jumlah penerbitan yang tinggi.

 

Anda boleh merangkumi topik yang tidak mempromosikan apa-apa kerana laman web ini mengewangkan dengan iklan paparan.

 

Inilah prosesnya:

 

3.2.1 Penyelidikan kata kunci

 

Cari 100 kata kunci persaingan rendah di niche anda dengan beberapa jumlah carian.  Rendah tak apa-apa.

 

3.2.2 Menulis seperti orang gila

 

Mulai menulis seperti orang tak siuman atau upah tenaga luar.

 

Anda mahu menerbitkan banyak kandungan dengan kerap.  Oleh kerana anda mengejar kata kunci persaingan yang lebih rendah, anda tidak perlu meletakkan semua masa anda untuk mempromosikan.

 

3.2.3 Sekiranya anda mempromosikan artikel blog am anda?

 

Tentu boleh.  Saya tidak peduli sangat, tetapi saya telah melakukan beberapa guest posting untuk salah satu blog baru saya.  Saya telah melakukan beberapa jangkauan juga.  Jika tidak, saya hanya menerbitkan seberapa banyak artikel yang saya boleh sepantas yang saya mampu.

 

Promosi adalah baik.  Jangan salah faham tentang itu.  Saya tahu ia adalah baik; saya hanya tidak gemar melakukannya.  Sekiranya anda mahukan Blog Am dan gemarkan promosi, promosikannya sepenuh hati anda, terutamanya melalui jangkauan yang sihat.  Elakkan pembinaan pautan spam.

 

Ini adalah untuk mengurangkan risiko.

 

3.2.4 Adakah kandungan biasa-biasa saja berkesan?

 

Tidak juga.  Walaupun anda mengejar kata kunci persaingan yang lebih rendah, kandungannya perlu baik.  Sekurang-kurangnya lebih baik daripada perkara serupa yang lain di atas talian.

 

Tetapi, ia biasanya tidak perlulah menjadi seperti Wikipedia, satu kandungan epik yang akan anda terbitkan seolah-olah anda sedang mengejar beberapa kata kunci yang sangat bernilai seperti "Hosting terbaik".

 

Ia boleh jadi pendek atau boleh jadi panjang.  Pastikan anda menulisnya cukup panjang supaya ia merangkumi topik dengan teliti.  Saya mempunyai artikel denagn 2,500 patah perkataan yang menyasarkan kata kunci persaingan yang agak rendah.  Kebanyakannya berada di kedudukan yang cukup baik.

 

4. Apakah perbezaan utama?

 

Fikirkan ia seperti McDonalds (blog am) vs Fine Dining (blog khas).  Kedua-dua perniagaan boleh berjaya. Kedua-duanya melayani penonton mereka.  Walaupun kedua-duanya menghidangkan makanan, mereka melakukannya dengan berbeza sama sekali.

 

McDonalds memberi tumpuan kepada jumlah.  Fine Dining memberi tumpuan kepada keuntungan yang lebih tinggi dari setiap tetamu.

 

Saya tahu ini mungkin terdengar seolah-olah pendekatan umum berarti menerbitkan ‘sampah’. Itu tidak benar.

 

Jika makanan di McDonalds mula berasa meloyakan atau mereka berhenti membersihkan restoran mereka, bisnis mereka akan lingkup.

 

McDonalds melakukan apa yang ia mampu dengan baik dan itulah sebabnya ia berhasil.

 

Analogi restoran adalah sesuai kerana sebahagian besar daripada nilai sebenar McDonalds terletak pada nilai hartanah yang dimilikinya, yang dibayar dari keuntungan Happy Meal.

 

Begitulah juga, walaupun wang tunai bulanan yang anda dapat adalah mengagumkan, jumlah nilai laman web anda bertambah ketika keuntungan bulanan anda berkembang.

 

Apa maksud saya?

 

Kedua-dua pendekatan ini mampu memberikan hasil.  Satu tidak semestinya lebih baik daripada yang satu lagi.

 

Anda hanya perlu tahu mencari apa yang akan memberi dapatan untuk Anda.

 

Mungkin kedua-duanya akan berjaya.  Bina satu blog dengan tema Am dan satu lagi blog dengan tema Khas jika perlu (tapi tunggu sehingga satu BLOG telah membuahkan hasil yang baik).


No comments:

Post a Comment