Seperti kata pepatah pemasaran, selalunya lebih mudah untuk menjual kepada pelanggan masa lalu dan semasa daripada menjual kepada yang baru, lebih-lebih lagi apabila tujuan kita adalah untuk mencari kaedah mencipta jualan berulang di media sosial.
Persoalannya ialah bagaimana untuk mempromosikan perniagaan
berulang dalam perniagaan B2C yang bermatlamat untuk mendapatkan pelanggan ke
kedai?
Berikut ada dibincangkan bagaimana jenama yang
berjaya mendapatkan perniagaan ulangan dan bagaimana kita juga boleh menggunakan
idea-idea yang sama.
Perhatikan juga terdapat hubungan langsung antara
jumlah pelanggan berbelanja pada pembelian pertama mereka dan bilangan
pembeli berulang. Pelanggan yang berbelanja lebih banyak untuk pembelian
pertama mereka lebih cenderung menjadi pembeli berulang, berbanding dengan
mereka yang kurang berbelanja.
Mencari pembeli yang akan berbelanja lebih besar untuk
pertama kali adalah, secara relatif, lebih mudah dan rendah kosnya berbanding
dengan pelanggan baru yang masih tiada kepastian lagi.
Pelanggan baru terkadang lebih mudah untuk tidak berpuas hati
dengan produk, mengadu yang mereka menunggu terlalu lama untuk penghantaran,
atau berasa janggal semasa proses jual-beli mereka.
Dan pelanggan baru juga, ada ketikanya, lebih cenderung
untuk berjual beli semula jika mereka ada pengalaman yang baik dan berpuas hati
dengan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
Kaedah Mencipta Jualan Berulang Dengan Gabungan Media Sosial Dan Pemasaran E-mel
Antara cara terbaik untuk pemasaran kepada pelanggan kita
yang sedia ada ialah dengan menggunakan gabungan media sosial dan
pemasaran e-mel.
Sekiranya kita tidak mahu menghujani mereka dengan hanya bahan
jualan, selang-selikan dengan berkongsi maklumat untuk pendidikan dan promosi.
Promosi untuk pelanggan baru boleh menjadi cara yang baik untuk mengubah mereka
kepada pelanggan tetap.
Gunakan media sosial dan alat pemasaran e-mel seperti
Facebook, Twitter, Instagram, Linked In dan Pinterest untuk membina hubungan
dan berinteraksi secara terus dengan pelanggan. Berhubung dengan mereka untuk
mengukuhkan emosi dengan jenama kita.
Iklan pemasaran semula Facebook juga adalah salah satu cara
terbaik untuk kempen sedemikian melalui pemberian ganjaran kepada pembeli-belah
yang terpilih.
Memperibadikan Pengalaman Pelanggan Untuk Menghasilkan Jualan Berulang
Kita boleh memperibadikan pengalaman pelanggan di laman web kita
sendiri dan kita juga boleh menggunakan komen yang disasarkan dengan paparan
iklan yang berkaitan untuk pelanggan semasa mereka menyemak imbas.
Juga beritahu pelanggan kita tentang promosi, tawaran
istimewa, dan jualan yang akan menarik mereka untuk ke laman web kita dan
membeli produk atau mencuba perkhidmatan baru kita.
Apabila mereka melawat ke kedai untuk menggunakan kupon atau
menulis ulasan, mereka tentunya akan menjadi pelanggan tetap. Ulasan pelanggan
membina kepercayaan dan memberikan bukti sosial bahawa ada tambah nilai untuk pembelian
berulang.
Terdapat banyak cara lain lagi untuk meningkatkan jualan
berulang dengan pelanggan kita, dari media sosial hinggalah ke penggunaan data
- daripada maklumat yang dikongsi hingga ke pemberian kupon dan promosi berkala.
Manfaatkan Pengalaman Baik Pelanggan Dapat Meningkatkan Perniagaan Berulang
Manfaatkan pengalaman pelanggan sedia ada dan tarik
pelanggan baru, dan galakkan pelanggan masa lalu untuk suka semula kepada perniagaan
kita dan tingkatkan mutu produk yang dibeli atau perkhidmatan ditawarkan.
Kadang-kadang orang tak suka kepada perniagaan kita kerana
sistem pemasaran kita, dan kita mampu mengubahnya. Kita mesti tetap teguh
dengan tujuan kita berniaga, bukan sahaja dari segi produk tapi juga dari segi khidmat
pelanggannya.
Untuk melibatkan diri dengan pelanggan kita dengan betul, kita
mungkin mahu gunakan alat penilaian seperti TrustSpot, dan ambil manfaat
daripada nasihat pakar dan boleh bina program pengekalan pelanggan kita dari
sana.
Mulakan dengan menyemak metrik kita sendiri untuk tahu apa
yang paling berkesan bagi setiap pelanggan. Ini membantu kita mengenal pasti potensi
masalah dan dapat mengesan, membaca, dan bertindak balas terhadap ulasan sebaik
sahaja pelanggan memberikannya.
Itulah sebabnya gabungan dengan pemasaran e-mel sangat mantap
kerana membolehkan pemilik perniagaan memasukkan maklumat, promosi dan membantu
kita mengembangkan hubungan yang lebih intim dengan pelanggan.
Kita boleh gunakan senarai e-mel untuk memastikan pelanggan
sentiasa mengikuti aktiviti semasa kita, berkongsi cerita peribadi dan
perniagaan serta menyertakan maklumat tentang acara khas untuk mendorong mereka
kembali ke perniagaan kita.
Sebagai contoh, jika kita tahu kita sedang diperhatikan mereka,
kita boleh menandakan iklan pasaran semula pada halaman yang mereka lawati
untuk meletakkan item pada senarai hajat mereka.
Tawarkan Diskaun Istimewa Kepada Pelanggan Terbaik Kita
Cara lain lagi untuk menggalakkan perniagaan berulang adalah
dengan menawarkan diskaun istimewa kepada pelanggan terbaik kita,
mereka yang telah menunjukkan kesetiaan mereka.
Apabila kita muncul dalam peti masuk pelanggan, itu adalah
tanda yang mereka percaya kepada jenama kita dan ingin mengukuhkan hubungan
tersebut.
Ada banyak cara kita boleh lakukan untuk membantu perniagaan
kita mendapatkan lebih banyak pelanggan tetap. Kita juga boleh dapat mata yang lebih
dengan melakukan promosi khas dan eksklusif untuk pembeli sedia ada dan dari
masa lalu.
Sebagai contoh, ‘Mata Ganjaran Terkumpul’ perniagaan e-mel
yang menjadikan kita sebahagian daripada senarai, tersedia untuk pelanggan
semasa dan masa lalu, sambil menggalakkan pembelian.
Sebilangan besar syarikat e-dagang dapat menarik pelanggan
baru dengan menawarkan penghantaran percuma, dan potongan harga ke atas produk
mereka.
Kita perlu komited untuk menjejaki pujian daripada setiap
pelanggan secara peribadi mengenai kualiti produk, kepuasan mereka dengan
perkhidmatan, dan pengalaman mereka secara keseluruhan.
Kesimpulan Kaedah Mencipta Jualan Berulang Di Media Sosial
Pelanggan tidak selalu membeli ketika itu juga, tetapi jika
mereka suka produk kita, itu adalah peluang untuk mengajak mereka kembali ke laman
web kita untuk membeli lagi (semak juga kaedah-kaedah jualan yang mantap dan berkesan di sini).
Ingat dan amalkan kaedah-kaedah ini:
1. Gabungkan dengan pemasaran e-mail
2. Peribadikan pengalaman pelanggan
3. Manfaatkan pengalaman baik pelanggan semasa urusan jual
beli
4. Beri diskaun istimewa kepada pelanggan setia kita
No comments:
Post a Comment