Kaedah Mencipta Jualan Berulang Di Media Sosial

Dua remaja wanita sedang berbincang kaedah mencipta jualan berulang di media sosial

Seperti kata pepatah pemasaran, selalunya lebih mudah untuk menjual kepada pelanggan masa lalu dan semasa daripada menjual kepada yang baru, lebih-lebih lagi apabila tujuan kita adalah untuk mencari kaedah mencipta jualan berulang di media sosial.

 

Persoalannya ialah bagaimana untuk mempromosikan perniagaan berulang dalam perniagaan B2C yang bermatlamat untuk mendapatkan pelanggan ke kedai?

 

Berikut ada dibincangkan bagaimana jenama yang berjaya mendapatkan perniagaan ulangan dan bagaimana kita juga boleh menggunakan idea-idea yang sama.

 

Perhatikan juga terdapat hubungan langsung antara jumlah pelanggan berbelanja pada pembelian pertama mereka dan bilangan pembeli berulang. Pelanggan yang berbelanja lebih banyak untuk pembelian pertama mereka lebih cenderung menjadi pembeli berulang, berbanding dengan mereka yang kurang berbelanja.

 

Mencari pembeli yang akan berbelanja lebih besar untuk pertama kali adalah, secara relatif, lebih mudah dan rendah kosnya berbanding dengan pelanggan baru yang masih tiada kepastian lagi.

 

Pelanggan baru terkadang lebih mudah untuk tidak berpuas hati dengan produk, mengadu yang mereka menunggu terlalu lama untuk penghantaran, atau berasa janggal semasa proses jual-beli mereka.

 

Dan pelanggan baru juga, ada ketikanya, lebih cenderung untuk berjual beli semula jika mereka ada pengalaman yang baik dan berpuas hati dengan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.

 

Kaedah Mencipta Jualan Berulang Dengan Gabungan Media Sosial Dan Pemasaran E-mel

 

Antara cara terbaik untuk pemasaran kepada pelanggan kita yang sedia ada ialah dengan menggunakan gabungan media sosial dan pemasaran e-mel.

 

Sekiranya kita tidak mahu menghujani mereka dengan hanya bahan jualan, selang-selikan dengan berkongsi maklumat untuk pendidikan dan promosi. Promosi untuk pelanggan baru boleh menjadi cara yang baik untuk mengubah mereka kepada pelanggan tetap.


Gunakan media sosial dan alat pemasaran e-mel seperti Facebook, Twitter, Instagram, Linked In dan Pinterest untuk membina hubungan dan berinteraksi secara terus dengan pelanggan. Berhubung dengan mereka untuk mengukuhkan emosi dengan jenama kita.

 

Iklan pemasaran semula Facebook juga adalah salah satu cara terbaik untuk kempen sedemikian melalui pemberian ganjaran kepada pembeli-belah yang terpilih.

 

Memperibadikan Pengalaman Pelanggan Untuk Menghasilkan Jualan Berulang

 

Kita boleh memperibadikan pengalaman pelanggan di laman web kita sendiri dan kita juga boleh menggunakan komen yang disasarkan dengan paparan iklan yang berkaitan untuk pelanggan semasa mereka menyemak imbas.

 

Juga beritahu pelanggan kita tentang promosi, tawaran istimewa, dan jualan yang akan menarik mereka untuk ke laman web kita dan membeli produk atau mencuba perkhidmatan baru kita.

 

Apabila mereka melawat ke kedai untuk menggunakan kupon atau menulis ulasan, mereka tentunya akan menjadi pelanggan tetap. Ulasan pelanggan membina kepercayaan dan memberikan bukti sosial bahawa ada tambah nilai untuk pembelian berulang.

 

Terdapat banyak cara lain lagi untuk meningkatkan jualan berulang dengan pelanggan kita, dari media sosial hinggalah ke penggunaan data - daripada maklumat yang dikongsi hingga ke pemberian kupon dan promosi berkala.

 

Manfaatkan Pengalaman Baik Pelanggan Dapat Meningkatkan Perniagaan Berulang

 

Manfaatkan pengalaman pelanggan sedia ada dan tarik pelanggan baru, dan galakkan pelanggan masa lalu untuk suka semula kepada perniagaan kita dan tingkatkan mutu produk yang dibeli atau perkhidmatan ditawarkan.

 

Kadang-kadang orang tak suka kepada perniagaan kita kerana sistem pemasaran kita, dan kita mampu mengubahnya. Kita mesti tetap teguh dengan tujuan kita berniaga, bukan sahaja dari segi produk tapi juga dari segi khidmat pelanggannya.

 

Untuk melibatkan diri dengan pelanggan kita dengan betul, kita mungkin mahu gunakan alat penilaian seperti TrustSpot, dan ambil manfaat daripada nasihat pakar dan boleh bina program pengekalan pelanggan kita dari sana.


Mulakan dengan menyemak metrik kita sendiri untuk tahu apa yang paling berkesan bagi setiap pelanggan. Ini membantu kita mengenal pasti potensi masalah dan dapat mengesan, membaca, dan bertindak balas terhadap ulasan sebaik sahaja pelanggan memberikannya.

 

Itulah sebabnya gabungan dengan pemasaran e-mel sangat mantap kerana membolehkan pemilik perniagaan memasukkan maklumat, promosi dan membantu kita mengembangkan hubungan yang lebih intim dengan pelanggan.

 

Kita boleh gunakan senarai e-mel untuk memastikan pelanggan sentiasa mengikuti aktiviti semasa kita, berkongsi cerita peribadi dan perniagaan serta menyertakan maklumat tentang acara khas untuk mendorong mereka kembali ke perniagaan kita.

 

Sebagai contoh, jika kita tahu kita sedang diperhatikan mereka, kita boleh menandakan iklan pasaran semula pada halaman yang mereka lawati untuk meletakkan item pada senarai hajat mereka.

 

Tawarkan Diskaun Istimewa Kepada Pelanggan Terbaik Kita

 

Cara lain lagi untuk menggalakkan perniagaan berulang adalah dengan menawarkan diskaun istimewa kepada pelanggan terbaik kita, mereka yang telah menunjukkan kesetiaan mereka.

 

Apabila kita muncul dalam peti masuk pelanggan, itu adalah tanda yang mereka percaya kepada jenama kita dan ingin mengukuhkan hubungan tersebut.

 

Ada banyak cara kita boleh lakukan untuk membantu perniagaan kita mendapatkan lebih banyak pelanggan tetap. Kita juga boleh dapat mata yang lebih dengan melakukan promosi khas dan eksklusif untuk pembeli sedia ada dan dari masa lalu.

 

Sebagai contoh, ‘Mata Ganjaran Terkumpul’ perniagaan e-mel yang menjadikan kita sebahagian daripada senarai, tersedia untuk pelanggan semasa dan masa lalu, sambil menggalakkan pembelian.

 

Sebilangan besar syarikat e-dagang dapat menarik pelanggan baru dengan menawarkan penghantaran percuma, dan potongan harga ke atas produk mereka.

 

Kita perlu komited untuk menjejaki pujian daripada setiap pelanggan secara peribadi mengenai kualiti produk, kepuasan mereka dengan perkhidmatan, dan pengalaman mereka secara keseluruhan.


Kesimpulan Kaedah Mencipta Jualan Berulang Di Media Sosial

 

Pelanggan tidak selalu membeli ketika itu juga, tetapi jika mereka suka produk kita, itu adalah peluang untuk mengajak mereka kembali ke laman web kita untuk membeli lagi (semak juga kaedah-kaedah jualan yang mantap dan berkesan di sini).

 

Ingat dan amalkan kaedah-kaedah ini:

1. Gabungkan dengan pemasaran e-mail

2. Peribadikan pengalaman pelanggan

3. Manfaatkan pengalaman baik pelanggan semasa urusan jual beli

4. Beri diskaun istimewa kepada pelanggan setia kita

No comments:

Post a Comment